Quick guide
Denne quick guide er for dig, der skal lave dit allerførste spil. For at kunne spille DJEEO Education kræves det, at et spil er blevet forberedt, oprettet og klarmeldt. Et spil består af fire enkelt dele: Emnepakker, den bane I spiller på, nogle hold der spiller og endeligt det GPS udstyr I skal bruge. Her kan du læse om, hvordan du forbereder de enkelte dele og til sidst samler dem i dit første spil.
Begynd med at logge ind på Gamemaster, med det brugernavn og password, du har fået af din DJEEO-administrator på skolen. Efter login ser du forsiden med hovedmenu (se nedenstående billede). Forsiden, og særligt hovedmenuen, vil være dit udgangspunkt, når du navigerer rundt i Gamemaster.
Leder efter du information på hvordan du skal forberede dine elever på Djeeo-dagen kan du trykke her.
Forberedelse
Et spil består af fire forskellige dele, der skal forberedes og derefter vælges til det spil, du vil oprette.
1. Emnepakker (Vælg eller producér det faglige indhold, der skal arbejdes med i spillet.)
2. Banestyring (Opret banen, der skal løbes på.)
3. Holdstyring (Opret de hold, som skal spille spillet.)
4. GPS udstyr (Få et overblik over hvilke GPS’er, I råder over.)
Opret nyt spil
Når de fire ovenstående dele er forberedt skal spillet oprettes. Ved at klikke på Opret nyt spil starter en opsætningsproces, som man blot følger til ende. Processen indeholder følgende trin:
Redigering af spil (Her angiver du navn, emne og tidspunkt for dit spil)
Opsætning af spil (Her bruger du de 4 dele, som du netop har forberedt)
Udskriv spil (Herfra udskrives/gemmes de 3 essentielle dokumenter: Gamemastervejledning, Holdvejledning og Opgavehæfte)
Send email til elever (Hvis du har oprettet holdene med emailadresser, kan du sende en velkomstmail til eleverne)
Resumé (Opsætningen afsluttes)
Klarmeld
Når spillet er konfigureret vil det fremgå på listen under hovedmenuen. Inden det kan bruges, skal det klarmeldes. Indtil det er klarmeldt, kan du til hver en tid rette i din opsætning. Klik på Klarmeld, hvorved spillet kan gennemføres. HUSK at udskrive eller gemme de 3 vigtige dokumenter: Gamemastervejledning, Holdvejledning og Opgavehæfte inden du klarmelder. Det kan ikke gøres efterfølgende!
Gode råd
1. Overvej inden du opretter spillet, hvilken klasse der skal spille, hvornår og med hvilket formål.
2. Overvej hvordan det bedst integreres i den daglige undervisning. Er der emnepakker i Univærelset eller er det bedre selv at lave en emnepakke?
3. Reserver computere med internetadgang (2 stk. + en pr. hold) samt en projektor (spillet kan gennemføres uden projektor, hvis der ikke er nogen tilgængelig).
4. Informér eleverne om spillet, og giv besked om passende påklædning (løbesko, evt. regntøj).
5. Det kan være en god idé, at orientere sig på Game hvorfra spillet afvikles. Brug login fra Gamemastervejledningen. Du kan ikke komme til at gøre noget galt eller starte spillet, da holdene er ikke klarmeldt.
6. GPS-enheder og mobiltelefoner skal lades op. GPS-enhederne skal lades op umiddelbart før spilstart og HELST NATTEN OVER før spillet. Husk at kassen skal være åben under opladning.
7. Hvis du får klarmeldt et spil uden at have udskrevet de 3 dokumenter (eller ønsker at ændre noget), kan du til hver en tid oprette et nyt spil. Når forberedelserne først er lavet, tager det ingen tid!