Læringsparat
Knud Illeris
Knud Illeris’ tre grundlæggende læringsdimensioner er skitseret nedenfor:
-
Defineres som det kognitive og motoriske, der drejer sig om tilegnelsen af det der læres
-
Defineres som den følelses-, viljes- og motivationsmæssige dimension, der drejer sig om læringens drivkræfter
-
Defineres som den samspils- og samfundsmæssige dimension, der drejer sig om samspillet mellem individet og omgivelserne. Det centrale er, at den enkelte er en del af en lang række samvirkende fællesskaber, der fungerer gennem individernes samspil og sociale aktiviteter. I forhold til inklusion, er det den sociale dimension, i samspil med de to andre dimensioner der er den afgørende faktor, da de tilsammen løbende udvikler vores viden, færdigheder, forståelse, følsomhed, socialitet – Det vil sige, at alt det vi som helhed med et moderne ord betegner som vores kompetencer.
“Agenter” – Vi kan vælge mellem følgende svar…..
- 40 år
- 50 år
- 60 år
Ovenstående giver et lille indblik i en historieopgave for 6-9 klasse i spillet. Kontrolcenter og agenter har hver en del af opgaven, men de er nødt til at samarbejde for, at det giver mening, så de efterfølgende sammen kan fremkomme med et svar. Her foregår læringen altså i samspil med andre elever i form af holdkammerater.
Forudsætninger
For at blive parate i skolesammenhæng har børn behov for at være i balance med sig selv. De har behov for at vide “Hvem er jeg og hvad kan jeg”. Desuden er det en forudsætning, at de kan
- Fastholde deres interesse i et emne
- Håndtere deres fejl
- Bruge deres fantasi
- Acceptere regler og grænser
- Være nysgerrig i verdenen omkring dem
- Kunne fungere i sociale sammenhæng
Pædagogisk forskning viser desuden, at læreren er en afgørende faktor for elevernes trivsel og lyst til at lære. Lærere har forskellige tilgange til undervisningen og eleverne, og de indtager forskellige lærerroller, hvilket har betydning for elevernes læringsparathed.
Udforske verden
Børn bliver født helt parate til at lære. Fra de er helt spæde af, begynder de at opdage og lære om verden via deres primære sanser som er ved at føle, lugte, via lyde og synet. De sætter ting sammen, flytter dem rundt, eksperimenterer, udforsker og opdager. Når børn er i gang med en leg, som med voksne briller ser ud til at være en simpel leg, så arbejder de samtidig på nogle af de helt basale ting, de skal beherske forud for at kunne lære at læse, skrive, regne etc. Herved lærer de tingene på en naturlig og spændende måde og dette bevirker, at de udvikler et af de mest essentielle parametre i forhold til at blive læringsparate…..
“De fornemmer at verden er et interessant sted”
Wikipedia